lauantai 14. tammikuuta 2012

Isoja sanoja ystävyydestä sekä anteeksipyynnöstä/anteeksiannosta

Heti alkuun haluan kiittää kovasti palautteestanne ja kommenteistanne!  Ja ilokseni huomaan, että tuli täydet kympit lukijoissa täyteen, nyt teitä on jo 20 ! EE JÄRKKEE, niin kuin on tapana täälläpäin sanoa! :D    Olette sydämellisesti tervetulleita blogin pariin, toivottavasti viihdytte! Teistä lukijoista on tullut todella tärkeitä minulle,  vaikka kuinka hassulta se kuulostaakin, niin silti minulla on sellainen tunne.

Laittakaa jatkossakin vapaasti kommentteja ja mielipitäitenne käsiteltävien asioitten suhteen ja ehdottomasti, jos olette jossakin asiassa eri mieltä, haluan kuulla myös eriäviä näkökantoja, jotta en näkisi aina vain omaa näkemystäni :)  Tässä putkessa ei ole kiva yksin elää! :D Ja kysymyksiä sekä ehdotuksia postausten suhteen saa esittää, vastaan erittäin mielelläni ja toteutan toiveitanne parhaani mukaan!

Mutta nyt päästään päivän asiaan !   

Niin kuin olen aiemmin teille kertoillutkin, minulla on ollut viime viikkoina aika rankkaa sekä flunssan, että rankkojen yövuorojen vuoksi.  En ole oikein jaksanut paneutua mihinään muuhun, kuin työssäkäymiseen ja hevosten hoitoon.  Kodin hoidosta olen selvinnyt juuri ja juuri kunnialla,   koirista ja kissoista puhumattakaan. Onneks mieheni on pääasiassa hoitanut koirien sekä kissojen ruokkimiset ja niitten kanssa leikkimiset. Nekin vaativat oman huomionsa,  nytkin tällä hetkellä Viljo häiritsee kirjoitteluani hellyydenkaipuulla,   tulemalla kävelemään näppäimistön päälle ja tunkemalla kuvaruudun eteen. Nappasin siitä, sekä rähjääntyneestä postajaasta pikaisen pusukuvan :D 
<3
Olen potenut huonoa omatuntoa kaikesta näistä ja kokenut, että kaikki on retuperällä, vaikkei tilanne ole ollutkaan niin vakava,  itse vaan tulee liiolteiltua joskus väsyneenä asioita.  Minulla on todella herkkä, liiankin herkkä omatunto ja välillä olen todella ankara itselleni, kun puhutaan kotitöistä tai hevosten hoidosta. Koitankin tehdä parannuksen tässä asiassa ja siirtää kovaa kuria enemmänkin tuonne kuntoilun lisäämisen ja makeansyönnin rajoittamisen puolelle, hihi ;)

Blogin kirjoittaminen on minulle todella kiva harrastus ja selkiyttää päätä kaiken tämän häsellyksen keskellä.  Silti esimerkikisi viime viikolla en vain yksinkertaisesti ehtinyt / jaksanut postailla joka päivä, ja se harmitti vietävästi.  Nyt olen nauttinut, kun on ollut vapailla aikaa istahtaa kahvikupposen kanssa koneen äärelle naputtelemaan.  

Olen ollut aiemmin todella aktiivinen facebookin käyttäjä, tilapäivityksiä on tullut jokapäivä ja olen sitä kautta seurannut aktiivisesti  tärkeimpien kavereitteni elämää.  Nyt kuitenkin blogin aloittamisen jälkeen olen harventanut facen käyttöä ja käynkin siellä todella harvoin lukemassa toisten kuulumisia. Ja läheisimmät kaverini tietävät sen.  Käytän sitä lähinnä keskusteluihin vain harvojen ystävieni kanssa ja viestittelyyn tapaamisien, kuulumisien ym suhteen. Mutta todella vähän entiseen verrattuna.

Facebookista on  ollut minulle paljon haittaakin, sieltä lukee asioita, joita ei välttämättä haluaisi tietää.  Ja olen huomannut, että ihmiset ovat alkaneet olettaa, että jokainen lukee jokaisen kuulumiset tämän naamakirjan kautta.  Minä en jaksa/ehdi tehdä enää niin, ja tämän takia eräs ihminen on ilmeisesti ehkä hieman suuttunut minuun, kun luuli, että tiedän hänen kuulumiset, enkä ole ottanut yhteyttä millään lailla :(   

Hän olikin omassa tilapäivityksessään vihjaillut  "että on nähty, ketkä on kunnon ystäviä".   Minä kun lähes aina aiemmin olen tämän ihmisen kohdalla tehnyt niin.    Mutta nyt en edes tiennyt, mitä on tapahtunut. Olin ihmeissäni ja surullinen.    Luinkin tilapäivitykset viikon, jopa reilun ajalta, ja huomasin omituisia,  surullisia ja vakavaan viittaavia tilapäivityksiä.   Oli lisää hämilläni,   miksi hän ei ollut ilmoittanut minulle henkilökohtaisesti, jos jotain on vialla ja että hän tarvitsee minua?!  En minä ainakaan luottaisi johonkin facebookin tilapäivitykseen, että kaikki ehtisivät sieltä lukea, että jokin on vialla, vaan itse soittaisin sellaisille, joitten tukea tarvitsisin.  En tiedä, olen hieman sekavissa tunnetiloissa tässä.


Olen ollut aina ihminen, joka haluaa kulkea toisen rinnalla ja auttaa sekä tukea mahdollisimman hyvin, niin hyvin kuin vaan yksinkertaisesti vajavaisena ihmisenä kykenen.  Olimmekin jakaneet paljon menneisyyden rankkoja kokemuksiamme yhdessä ja jakaneet arjen iloja ja suruja.   Nyt viime aikoina kuitenkin minulla ei ole ollut aikaa kysellä oikeastaan kenekään kuulumisia sen tarkemmin oman väsymyksen vuoksi ja siitä olinkin aiemmin maininnut ihmiselle sekä yleisesti ilmoittanut kavereilleni olevani  hieman uuvuksissa.

 Tilanteen tajuttuani laitoin tälle ihmiselle välittömästä facebookissa viestiä, jossa pahoittelin sitä, etten ollut huomannut tilapäivistystään ja perustelin miksi.  Halusin myös välittää pahoittelut tapahtuneesta, mikä minulle jäi tuntemattomaksi.  Yritin myös soittaa, mutta hän ei vastannut. Hän ei ilmeisesti halunnut jutella, oli kiireinen tai väsyksissä, kuka tietää.   Kuitenkin tein parhaani, että olisin saanut ihmiseen yhteyden ja olisin voinut välittää empatiani ja tukeni hänelle.    En kai voi muuta enää tehdäkään?

Lisäys juttuun:   Kaverini soitti minulle takaisin ja sain kysyttyä kymykseni ja ilmaistua pahoitteluni.  En edelleenkään ole täysin varma, oliko hän minulle suuttunut, mutta kuitenkin juttelimme hänelle ikävästä tapahtuneesta ja hän tuntui ymmärtäväni mielipahani siitä, etten tiennyt hänen kuulumisistaan  ja siten voinut olla hänen tukenaan.  Elikkä tilanne on ratkaistu, ainakin minun puolestani. Vaikka edelleen harmittaakin ajatus siitä, että hän on luullut, etten välitä.  Toisaalta tuollaiset vihjaukset ärsyttävät minua ja  jatkuessa etäännyttää pikkuhiljaa.

Aito ystävyys on molemminpuolista ymmärrystä, empatiaa, välittämistä, tukea, luottamusta, rohkaisua -  rakkautta.   Iloa, surua, naurua ja raivoa - yhdessä kaikesta huolimatta. Vierashuoneeni seinällä on taulu, jossa on kivasti kerrottu ystävyyden resepti.  Laitan siitä kuvan tähän väliin.


En tiedä, taidan olla ihan hukassa tässä asiassa.  Olen aina luullut, että ajattelen tästä ystävyys- asiasta oikein,  mutta silti tuntuu, että olen onnistunut sössimään jo toistamiseen ystävyyssuhteen lyhyen ajan sisällä.   Mutta kertokaa,   pitääkö minun nyt tässä syyttää itseäni ja ryömiä jälleen anelemaan anteeksiantoa vai mitä?

Pyydän yleensä herkästi anteeksi,  kun tiedän, että olen toiminut väärin, sanonut rumasti loukaten jotakin tai puhunut huomaamattani sivu suuni.  Mutta mitä olisin voinut tehdä tässä tilanteessa paremmin?  Enhän minä ole selvännäkijä?!   Miten voin olla läsnä ja sanoa ne oikeat sanat, jos en tiedä koko tilanteesta?! 

 Olenhan minä jo pyytänyt anteeksi periaatteessa sellaista, johon olen täysin syytön. Mutta koen sen tarpeelliseski.  Ei anteeksipyyntö ole koskaan minulta pois,   se on aina askel kohti sopua ja uutta alkua.  Minä näen aina mahdollisuuden.  Olen itse ihminen, joka pyrkii olemaan sovussa ihmisten kanssa, ja antamaan toiselle uuden mahdollisuuden.  Mitä minä saan sillä, että verhoudun vihaan ja katkeruuteen ? En mitään muuta, kuin kahleet jalkoihini, jotka hidastaa etenemistä elämässäni eteenpäin.

Se, että tulee vastaan, pyytää anteeksi, vaatii nöyrtymistä toisen edessä.   Mutta se ei koskaan ole pahasta,  ainakin tietää tilanteessa, että on toiminut oikein ja on enää toisesta kiinni,  annetaanko asioiden olla ja jatketaanko siitä mihin jäätiin,  yhdessä tai erikseen.   Itse olin vastikään tilanteessa, jolloin en saanut mielenrauhaa, ennen kuin pyysin aiheuttamaani mielipahaa anteeksi.  Ja vaikken saanut anteeksi, mikä tietysti harmitti,  oli silti minulla vapaa ja kevyt tunne sisimmässäni kaiken haikeuden keskellä.  Olin tehnyt parhaani, enkä enää muuta voinut. 

En ole koskaan ollut antamatta anteeksi toiselle ihmiselle - jos hän on pyytänyt.  Vastaan on kuitenkin tullut ihmisiä, jotka eivät näe omia virjeitään,  eivätkä pyydä anteeksi.  Olin tällaiselle ihmiselle vuosien ajan katkera ja suorastaaan halveksin häntä.  Vaikken edelleenkään ole kuullut hänen suustaan anteeksipyyntöä, olen antanut anteeksi,  koska häpeä, mikä joskus paistanut tämän ihmisen silmistä, puhuu minulle anteeksipyyntönä.  Enkä voisi muutenkaan vihata/ihnota toista ihmistä loputtomiin,  sehän vain kuollettaisi minun elämää ja estäisi minua nauttimasta tästä täysillä.

Nyt on tullut todella sekavaa tekstiä,  en ole sen kummemmin ajatellut, mitä kirjoitan. Kirjoitin vain ajatuksista, mitkä velloo pääkopassani.   Ehkä sain tästä jotain selkoo mieleeni, ehkä en.  Kertokaa te rakkaat lukijat mielipiteitänne ja antakaa ohjeita minulle pässinpäälle!

<3 Henna







19 kommenttia:

  1. Ystävyys on venyvä käsite, joka yleensä pitäisi kestää kolhuja, hyvää, huonoa, välillä yhteydettömyyttä, iloa, surua kaikkea mahdollista. Yhteydenpito kanavat muuttuvat välillä, aika monesti tekee juuri tehtävänsä. Harmillista, jos yhteydenpito muuttuu olettamuksiksi ja itsestäänselvyyksiksi.

    Olettamukset tuottavat juuri tietämättömyyttä, vihaa ja katkeruutta. Miksei siis oteta poroa sarvista ja kysytä suoraan? Mikä ihmisillä nykyään on kun ei voida kertoa tai kysyä suoraan!!!Vältyttäisiin niin monilta mutkilta ja väärinymmäryksiltä tässä maailmassa!!!

    On hankala vaikuttaa asioihin, joista ei itsekään ole tiennyt!? Tai ei itselläni ainakaan ole selvinnäkijän kykyjä!! Itseäni raivostuttaa kanssa sellainen, jossa on oletettu minun tietävän jotain, mistä minulla ei ole sitten ollut mitään hajua!! Ja mitenkäs näin pääsi käymään sitten, että olen tietämätön, vaikka kai joku olisi sitten halunnut minun tietävän, kun näin on oletuskin!?!

    Välillä ristiriidoissa voi olla tavat, joilla asioita tehdään, puhutaan. Monet luulevat myös toisten olevan taidokkaita rivien välistä lukijoita ja tieten tahtoen näin tekevät, olettamalla, että toinen tajuaa! Höh sanon minä!

    Anteeksi pyytäminen on erittäin tervettä, kun siihen on aihetta, mutta auttaako se sitä toista tai itseään loppupeleissä, jos pyytää anteeksi jotain sellaista, mitä ei tarvitsisi!?Mielestäni, jos pyytää anteeksi jotain sellaista, missä itse ei nää väärää, mutta tietää että toinen sitä odottaa (tai oli odottamatta), ovatkohan he sopivia kuulumaan toistensa elämään, jos näkemykset eroavat näin räikeästi?

    Ehkäpä näkemykset pitäisi lyödä pöytään ja miettiä, miltä kantilta kukakin asiaa katsoo. Muuten on vaikea tietää, onko toisen mielestä omassa toiminnassa jotain niin väärää, vai onko asia kenties toisinpäin vai onko vaan kyse siitä näkemyserosta.

    Ystävyys antaa ja joskus se myös ottaa. Mutta jos suhteesta (olipa se nyt ystävyys-, pari- tai muu suhde) tulee enemmänkin jo rasite, niin en tiedä onko siinäkään järkeä?! Koskaan ei ainakaan pitäisi yrittää väkisin. Kovasti voi yrittää, mutta tiedämmehän, ettei toisten perusluonnetta voi muuttaa. Hiomme kyllä kaikessa kanssakäymisissä toistemme särmiä, mutta ei muuttaa totaalisesti. Jos muutumme, se lähtee omasta sielunsyövereistä sitten. Jos olemme siihen positiiviseen muutokseen antaneet siemenen, se on hienoa!!

    Joskus unohdetaan, kun eleteään omaa elämää ja tehdään omia juttuja ja niistä kauhotaan ja touhotetaan muille, että: hei, toisillakin on elämä!!kappas!! Se meidän pitäisi muistaa.

    Siksipä antakaamme armoa itsellemme ja toisillemme. Muistakaamme, että se on ole vaan 'minä' täällä. Kertokaamme tuntemuksistamme, ennekuin se on liian myöhäistä. Oppikaamme virheistämme, niin ei tarvitse hakata päätä seinään. Pysähtykäämme miettimään tekemisiämme ja toisten tekemisiä, näin voimme taas oppia.

    Sinäkin selvästi tiedät sisimmässäsi, kuinka mielestäsi asioiden pitäisi mennä. Luota itseesi ja tunteisiisi!!!!Älä tee tai sano mitään, mikä itsestäsikin tuntuu siltä, että ei näin. Voe tätä elämee tuassiisa!!! Tulipa aiheeseen ja sen viereen...Taas tulvi sillälailla, että kaikki ei tähän kerinny ajatuksen mukana ja jotenkii sekalaisesti se, mitä tähän tuli..no ottakeepa selevee mistä suatta..sanoo kiero savolainen..Ettei mänis liian vakavaks!! :D...ja seleventeekkii voen jos olj' jottai epäselevee!:D:D näistä miun jutuista ei oo aina niin varmoo...heh!

    VastaaPoista
  2. onneks tästä miun tekstistä ei tainna tulla kuitenkaan siun postausta pitempää!!!:D

    VastaaPoista
  3. Nimenommaan, itsekin olen joskus miettinyt, pitääkö pyytää anteeksi asiaa, jota ei ole tehynyt tai johon ei ole syyllinen? ei minun mielestäni, Tai ylipäätään pyytää sellaiselta ihmiseltä anteeksi, joka ei itse edes osaa pyytää ? mutta, olen tullut siihen tulokseen että se, että itse osoitan lämpöä ja niin poispäin, ei ole minulta pois, en ainakaan itse ole se lapsellinen tai ylpeä osapuoli. en tiedä sitten, onko siitäkään mitään hyötyä :D mutta jos parhaansa yrittää,pyytää anteeksi ja muuta, ja se ei riitä, niin silloin on ainakin kaikki keinot kokeiltu. jos ei natsaa, niin silloin ei natsaa. silloin on hyvä jatkaa vaan omaa elämäänsä rauhassa :)

    VastaaPoista
  4. Kyllä..sie oot niin kiltti!:) Ymmärrän pointsin...mutta tulee jotenkii semmonen fiilis, että toinen vähän niinkuin nöyryyttää jo sitten...Eikä mielestäni ole lapsellisuutta tai ylpeyttä, jos seisoo oman tuntemuksensa tai ajatuksensa takana. Toki riippuu tietysti vastapuolesta monesti miten asiat esitetään...Ja kyllä silloin tietää ainakin tehneensä kaikkensa, ja jos ei niin sitten ei (ja hienona esimerkkinä on itse!)...Miulla on vaan semmonen tunne nyt, että sie kun noin kiltillä asenteella liikut, niin suat just maalimalta "köniin" henkisesti...Olikohan tämä nyt vähä rumasti sanottu!?Ehdottomasti pitää olla pehmeyttä ja kiltteyttä tässä maalimassa tai muuten ollaan hukassa, mutta...Tää onkii niin jännä juttu miten pehmeen pehmeetä sinusta löytyy vaikka ossaat olla niin jämerä hassuttelija!!!<3

    Tästäpä tul nyt tämmönen analyyttinen katselmus..tai jottai...

    VastaaPoista
  5. joo, siis pieni lisäys vielä, että toinen ei varmaan katso sitä nöyryyttämisenä, mutta minusta jo vähän tuntuisi itsestä jo sille semmosessa tilanteessa!

    VastaaPoista
  6. ee oo missään nimessä rumasti sanottu! se on nimittäin ihan totta! :D tosin olen itse jo oppinut olemaan todella periksantamaton ja jämäkkä, niin ku oot varmaan huomannutkin :) mutta edelleenkin huomaan joskus olevani liian kiltti ja toisille hyvää tarkoittava, ja sitten jotkut edelleen käyttävät sitä vaan hyväkseen, mutta tunnisan onneksi tuollaiset ihmiset nopeasti ja jätän omaan arvoonsa. tuossa lapsellisuudessa ja ylpeydessä lähinnä on just se kääntöpuoli, että joskus on nöyrryttävä, että voi olla ylpeä :) ainakin on tullut vastaan ja on sitten toisen häpeä, jos ei itse osaa ottaa askelta myös kohti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Tuolla romaanillani tarkoitin siis myös yleisesti ongelmallisia ystävyyssuhteita ;D. Ja jos pohdit että sinun tulisi pyytää anteeksi, niin juuri silloin mielestäni sinun ei pitäisi pyytää anteeksi. Koska tiedostat sen, ettet ole itse tehnyt asioita väärin ja olettaen kaikki tietävät milloin on tehnyt väärin, vaikka sitä ei aina ulospäin näyttäisi ja muille sanoisi. Mutta jos jää mietityttämään esim. olematon ystävyyssuhde, hiljaiset välit, niin mikään ei estä avaamasta uutta lukua ja selvittää asioita, ja jos sinusta tuntuu, että sinun tarvitsee sanoa anteeksi, silloin sanot ja teet niinkuin sydän sanoo, jolloin taakka harteilta hälvenee :)
      Entiedä, mutta vaikka moni sinua "neuvoisi", niin kuuntele sisimpääsi, se tietää mitä sinun tulee tehdä!:) Sillä kokemuksesta, jos jättää tekemättä asian, minkä haluisi itse tehtävän, se kostautuu a.) hirveällä migreenillä b.) sietämättömällä stressillä, jota yrittää hikoilla hiihtäessään ongelmiin tai c.) hirveällä "hartia kivuilla" - kaikesta taakasta ja kymmenillä kyynelillä, joiden jälkeen olet tehnyt sen, mikä tekemättömäksi jäi. Mutta murhe tai työ, se ottaa aina, mutta jokaisen pääteltävissä on se, kumpi antaa.
      :) Romaaniin siis lisäystä, kohta tulee kirja ;D
      -Sirde

      Poista
  7. Voi kiitos Sirde sinullekin mahtavasta kommentistasi! Kiva kuulla että nautit blogini lukemista! :) Olet aivan oikeessa tuossa "romaanissasi", niinkuin Annekin, joka harrastaa ahkerasti blogini lukemista :) molemmilta todella viisaita ja rohkaisevia sanoja, kiitos tuhannesti! <3

    Onneksi puhuimme ystäväni kanssa edellä mainitun asian halki. Hän ei ollut tarkoittanut minua tilapäivityksellään ja kertoi asian tarkemmin, ja pahoitteli stä, että oli "säikäyttänyt" minut tekstillään, ja minä puolestani pahoittelin sitä, että olin tehnyt äkilliset johtopäätökset siitä :) eli loppu hyvin, kaikki hyvin.

    kuitenkin yleisesti ottaen nämä on mielenkiintoisen monimutkaisia asioita :) ja niitä on toisaalta kiva pohtia "umpikuja"-tilanteita varten :)

    kaikkea hyvää sinnekin, ja vielä pitää erikseen mainita , että huh huh, että on muute hiton hieno hevonen tuo Galileo ! peukkua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla että sait puhuttua ystäväsi kanssa kunnolla! Tosi hienoa! :) Ihmissuhteet voivat välillä olla niin hankalia, että on tosiaan vapauttavaa ja avartavaa päästä kuulemaan muidenkin mielipiteitä asiasta ja "yhdessä" ratkoa tilanteita :) Onneksi kaikesta huolimatta samanlaisia ihmisiä löytyy maailmasta!
      Ja kiitos Galileo kehuista!! :) Olen niin onnellinen, että olen päässyt osaksi tuollaisen hevosen elämää ja voin kertoa siitä vapaasti muillekin :)
      Veikkaan etten voi sanoa tässä enää "tsemppiä jatkoon" sillä voin luvata, että varmasti vielä tulen kommentoimaan kirjoituksiasi ;) Mutta tsemppiä silti! ;D <3

      Poista
    2. Oikeesti, se olisi mahtavaa, että ilmaiset täällä omia näkemyksäsi ja fiiliksiäsi kirjoituseni suhteen :) ja annat neuvojakin :) ... ja minä puolesani käyn kuolaamassa hienon oriin tekemisiä ja toki tuota sinun toisakin blogiasi! ;)

      Poista
  8. No mutta näinhän sen pitikii mennä: Puhumalla assiit selviääpi!Puhutaan asiasta ja asian oikeilla nimillä!hyvä,hyvä! Sirde: Onpa mukavaa kun joku muu miunkin lisäksi "runoilee" pitkiä kommentteja!!:D:D Kohta Henna oot ihan kypsä näitä miun juttuja, ku kommenteeraan joka asiaan!!:D:D heh heh!

    Mutta ystävyysasiat on koukeroisia, koska niissä asioissa on se suurimpien ilojen ja suurimpien surujen mahdollisuus, koska ystävät ovat yksi tärkeimmistä asioista, ainakin minun elämässä, kuten monen muunkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sama homma, kyllä mulle mun ystävät todella tärkeitä ja teen niitten eteen melkeinpä mitä vaan , kun tiedän että ne ovat sen arvoisia <3

      Joo mua ahdistais olla tekemissä ihmisen kanssa, joitten kanssa ei voi puhuta tai selvitttää asioita, minä en voi lakaista ongelmia maton alle noin vaan :) mutta loppy hyvin kaikki hyvin <3 kiitti :)

      Poista
  9. on ihan pakko vastata sirdelle,vaikka yritin,etten välitä tuon tuostakaan,muttamutta.
    älä ihmettele mun fb päivityksiä,ne ei ole sinulle.minun suurin osa ystävistä on fb kautta yhteyksissä minuun välimatkojen takia,ja kun puhelinlaskut huutaa 200e.
    tässä oli sen verran vakavasta ja surullisesta asiasta kyse,että minusta tuntuu todella pahalta lukea,että haen sääliä sillä mitä nettiin kirjoitan.en ole yleistänyt ketään ystäviäni,mutta henna tietää kelle "piikki" oli tarkoitettu,ja yleensäkkin,oli ihana huomata miten moni välitti,joiden ei edes usko välittävän.mutta niin vaan se kuolema saa tunteet liikkeelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, en tarkoittanut sääliä nimenomaa _säälillä_, vaan kirjoitin sen väärin. Kun kirjoitin "sääli" tarkoitin sitä mitä useimmat kokee, jos tuntee ettei ihmiset reagoi omiin viesteihin tai ylipäätään viestintää. En missään nimessä halunnut sinua yksilönä haukkua tai muuta vastaavaa!! Laitoinkin tohon perään viestin, että puhun yleisesti ongelmista, enkä minä voi yhden blogitekstin perusteella tehdäkkään päätelmiä oikeastaan yhtään mistään! Laitoin "ko. tapauksessa tulee ensimmäiseksi mieleen, että kaipaisi "sääliä" " Ja niinkuin tekstissä sanoin, en osaa kaikkea muovailla niin, että jokainen "pointtini" tajuaa.
      Toivottavasti ymmärrät ettei ponttini ollut loukata yhtään ketään! Vaikka puhuin teidän "tilanteesta" puhuin siitäkin yleisesti, koska enhän voi tietää, mitä asiasi on koskenut ja millaiset välit teillä on oikeasti.
      Anteeksi todella paljon jos loukkasin sinua viestilläni!! Se ei ollut todellakaan tarkoitus!
      Otan osaa suruusi :( !
      -Sirde

      Poista
  10. En usko että Sirde millään tavalla loukkasit, kun et voinut edes tapausta tietää - Älä siis kanna huonoa omatuntoa tästä jutusta, kaikki on loppupeleissä hyvin :) minä ymmärsin tuon kommenttisi "sääli" osuuden pointin ihan oikein :)

    Itsekin käsittelin suurimmaksi osaksi yleisesti ottaen asioita, tarkoitus ei ole missään nimessä nyt eikä jatkossa piikitellä ketään, vaan pohdin ratkaisuja asioihin ja sainkin hyviä neuvoja. juuri tässä tilanteessa koitin mennä itseeni ja hakea neuvoja, että olenko kentien toiminut väärin tai muuta vastaavaa, tai miten minun pitäisi toimia :D mutta onneks homma korjaantui itsestään <3

    blogini käsittelee tarkoituksella ihmissuhteinen monimutkaisuutta ja arkaluontoisuutta sekä ihmismielen koukeroita :) ja juuri koitan itsekriittisesti arvioida omaa käytöstäni ja mennä itseeni, tämä on kasvattaa todella paljon.

    VastaaPoista
  11. "Vastaan on kuitenkin tullut ihmisiä, jotka eivät näe omia virjeitään, eivätkä pyydä anteeksi."

    Minulle kävi useita kuukausia sitten juurikin näin. Aluksi olin hyvin surullinen, sitten vihainen ja nyt olen vihdoin pystynyt unohtamaan. Anteeksi antaminen on vain hyvin vaikeaa varsinkin, kun toinen ei sitä edes pyydä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimeomaan. Itselläkin meni vuosia, että pystyin unohtamaan ja pääsemään eroon katkeruudestani. Nyt sitä vasdta huomaa, miten vapaakaan voi kaikesta olla, kun antaa anteeksi rumimmatkin teot mitä itseään vastaan on tehty - vaikkei kukaan niitä anteeksi olisi pyytänytkään. Katkeruus ja viha on kyllä sellaisia asioita, mitkä estää ihmistä elämästä.

      Kiitos aivan ihanista kommenteista, mitä olet tänne laitellut <3 paljon haleja ja siunausta sinulle <3

      Poista