lauantai 8. maaliskuuta 2014

Haaste yksitoista.

Ihanainen naikkonen, ystäväni Satu haastoi minut tähän jo tutuksi tulleeseen 11-faktaa ja 11 kysymystä- haastepostaukseen.  Elikkä mun pitää siis kertoo itsestäni 11 asiaa tai faktaa,  vastata annettuihin kysymyksiin ja lopuksi haastaa 11 muuta henkilöä ja heittää heille 11 kysymystä.




Noniin, tässäpä tulee 11 asiaa, joita et ehkä tiennyt vielä minusta: 

1.   Hevos-elämäntavan lisäksi minulla on ollut lapsesta asti vahva eräjomailun vietti. Tosin nykyään tuo elämäntyyli on joutunut väistymään taaemmaksi hevostelun tieltä.  Olen lapsesta asti harrastanut kalastamista eri muodoissa ja omistanut metsästyskortin sekä haulikkoni jo 13-vuotiaasta asti.



2. Raavin päänahkaani paljon, etenkin hermostuessani.  Useimmiten en huomaa tätä jo aika pahaksi muodotunutta tapaani, mutta tunnen sen kyllä sitten jälkeenpäin, kun esim. pestessäni hiuksia päänupin ihoa kirveltää.

3.  Olen henkeen ja vereen koiraihminen.  Tämä nyt ei varmaan ollut mikään uusi tieto juurikaan kenellekään mutta vaikka tykkään melkeimpä koirasta kuin koirasta, ovat silti perinteiset ja alkukantaiset koirarodut ehdottomasti niitä minun koirarotuja.  Suomenpystykorva rotuna on ehdottomasti tatuoituna sydämeeni syvimmin. Alla oleva kuva varmaan selittää jonkin verran, että miksi.

Vuonna -93.  entinen koirani Elsa vauvana (93-03) <3

4.  Vaikka olen kodin suhteen siisti, olen usein aika huoleton tai enemmänkin välinpitämätön itseni suhteen.  Hiukseni ovat usein takussa, haisevat hevonkuselle ja ovat huolimattomasti nutturalla tai ränsistyneellä ponihännällä.  Lisäksi unohdan usein pestä hampaani, mikä on mielestäni eniten kuvottavaa.   Eikä unohdeta sheivaamista, sääreni ovat tällä hetkellä melkeimpä yhtä karvaset kuin turkkilaisella miehellä.

5.  Vaikka rakastan leipomista ja ruoanlaittoa,  en sitä useimmiten jaksaisi tehdä sen vuoksi, että inhoan tai enemmänkin vihaan siitä tulevaa sotkua. Vaikka tykkään siisteydestä, vihaan siivoamista.

6. Kiinnitän aika paljon huomiota ihmisten vuorovaikutustaitoihin. Tai korjaan, enemmänkin siihen että miten he asennoituvat toisiin ihmisiin, miten avoimia ja vilpittömiä he ovat.  Minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka ovat turhan ylimielisiä snobeja tai että heidän on vaikea myöntää ettei osaa jotakin tai että jossakin on kehittämisen varaa.  Arat, huonoitsetuntoiset ja ihmisiä pelkäävät ovat sitten asia erikseen, yritänkin aina selvittää että mikä on tietyn käyttäytymisen taustalla, ennen kun teen mitään lopullisia johtopäätösiä kenestäkään.

7.  Tänä keväänä tulee 10-vuotta täyteen siitä, kun valmistuin lähihoitajaksi.   Olen saanut työskennellä erilaisissa työyhteisöissä -  hyvissä ja huonoissa. Olen palanut loppuun, kokenut työpaikkakiusaamista. Olen saanut olla todistamassa ilon ja surun hetkiä, kotiuttaa kuntoutuneita ja uuden mahdollisuuden saaneita - pidellä kädestä viime henkäyksiin asti.  Työtäni  ja ammattiani en vaihtaisi pois.

8. Lempikukkani on ehdottomasti tulppaani. Vahvana kakkosena tulee pioni.  Tulppaaneja ostaessani yritän aina etsiä valkoisia tai hennon vaaleanpunaisia - kerrottuja tulppaaneja. Kerrotut tulppaanit kestävät mielestäni vähän pidempään.  Muutenkin pidän kukissa erityisesti valkoisesta väristä ja sellaiset shampanjanväriset sekä limenvihreet tehosteet niissä parantaa vaan kokonaisuutta.



 9.  Mulla on äärimmäisen huono virtsanpidätyskyky!  :D  Käyn yleensä melkeimpä aina lantalan nurkalla vielä viime hetkellä lorauttamassa pissat, ennen kun nousen hevosen selkään. On minut tavattu usein myös mökkiteitten ojissa kököttämässä kesken ratsilenkkien, ja taitaa muutamilla kavereilla olla niistä ihan muistoja omissa luureissaan.  Reilua, mutta minkäs minä sille mahdan että mun rakko ei kestä isoa pissalastia !  Toisekseen,  olen kovasti nauruun purskahtaessani  usein myös pissanut housuuni joten mua ei saa missäännimessä naurattaa ennen kun olen saanut käydä vessassa :D

10.  Haaveilen jatkavani ensi kesänä viime vuonna aloittamaani piste-aita urakkaani.  Mutta saas nähdä, riittääkö energiaa taas etsiä rankoja ja roudata ne pihaan karsittavaksi.  Viime kesänä rakennettuihin, muutaman metrin onnettomiin risuaita-kyhäelmiini meni yllättävän monta työtuntia.

Kesä <3  

11. Jään 19.5.   lomalle ja siitä jatkan hoitovapaalle heinäkuuksi.  Palaan töihin vasta 1.8. - joten reilun 2 kk:n "loma" odottaa minua.  Kelpaa <3


SITTENPÄ NIITÄ KYSSÄREITÄ:

1. Mikä on ikimuistoisin matkasi?
- Kyllä se taitaa olla työharjoittelu Hastingsissa, Englannissa. Loka-marraskuu 2003, 5 viikkoa.  Viiteen viikkon sisältyi kielikurssi sekä työhajoittelu vanhainkodissa.  Todella ikimuistoinen reissu, jossa opin paljon itsestäni ja  avasi silmät tiedolle, että suomalainen terveydenhuolto on laadukasta.



2. Mikä sai sinut viimeksi hymyilemään?

- Vanhus <3 Ukit ja mummot on niin sitä jotain <3

3. Oletko aamu- vai iltaihminen ?

-Kysyt yöhoitajalta, joten uskoisin että illat on se mun juttu ;)

4. Miten vietät ystävänpäivää?

- En kai mitenkään erityisemmin, tänä vuonna taisin pääasiassa unohtaa sen kaiken tuoksinnan keskellä.  Kuitenkin ystävänpäivää vietin ystävän seurassa, joten se meni sitten ihan asianmukaisesti <3   Mun mielestä ystävänpäivä tulee olla jokapäivä - toista voi sanoa rakastavansa ja arvostavansa ihan jokapäivä ja pienellä lahjalla joskus piristää.

5. Oletko unelma-ammatissasi?

- No kyllä mie oon hoitajan työstä unelmoinut ja tätä työtä rakastan edelleen.  Mutta unelmoin toki myös erä-oppaan työstä, mutta tiedän ettei minulla ole aikaa / rahaa opiskelulle, ja täälläpäin tuolle työlle ei ole hirveästi mahdollisuuksia.  Lappiin pitäis muuttaa, mikä sinällään sopis minulle jos vaan saisin muun perheen mukaan :)

6. Haaveiletko asuvasi joskus ulkomailla ?

- En todellakaan. Suomi on parhautta <3

7. Mikä on parasta talvessa ?

-Puhtaus ja aurinkoiset pakkaspäivät.  Kuutamo ja revontulet.  Hankitreeni hevosten kanssa. Moottorikelkkailu ja pilkkiminen.



8. Lempiruokasi?

- Tomaattikeitto kera mozzarellan ja tuoreen basilikan. Ja toki erilaiset salaatit.




9. Muistatko ensisuudelmasi ?

- Oliko pakko kysyä?  :D Ai että muistanko ? Oli disco ja yks räkänokka...

10. Mikä on parasta bloggaamisessa ?

-  Vuorovaikutus lukijoitten kanssa. Se vertaistuki ja yhteenkuuluvuuden tunne heidän kanssaan.  Se, että omien tunteitten pukemisella sanoiksi voi auttaa tai piristää jotakuta ruudun toisella puolella. Aina kun saan palautetta kirjoituksistani,  koen suurta voimaantumista.  Ja kirjoittaessa viisastuu, kun pitää kaivella omia sielun syövereitä ihan perinpohjaisesti.

11. Kenelle bloggaajalle haluat antaa erityissuosituksen ?

-  Tämä suositus menee nyt kiistattomasti Iinalle !  Hänen teksteistään huokuu aitous ja läsnäolo.  Jotenkin tunnen tosi paljon sellaista yhteyttä häneen tekstiensä kautta ja ennen kaikkea asiat kerrotaan asioina.   Tykkään tosi paljon ja suosittelen lämpimästi.  Meissä on myös hauska yhtäläisyys,  metsästysharrastus :)   Hän odottaa esikoistaan, joten masunkasvattelijat ja muutkin mamat - sieltä löytyy myös vertaistukea myös sillä saralla!


JA NYT SITTEN VIELÄ NIITÄ KYSSÄKAALEJA TEILLE MUILLE PURESKELTAVAKSI: 

1. Mitä odotat tulevalta kesältä?
2. Luovutatko helposti ?
3. Lempivaatteesi ?
4. Mitä asiaa ilman et pärjää ?
5. Onko sinulla joku oma hokema tai iskulause ?
6.  Milloin itkit viimeksi ?
7. Harrastatko kirpputoreja ?
8. Mikä on suosikki disney-elokuvasi? Miksi ?
9. Mikä on sinun nostalgia-biisisi ? Siis biisi joka herättää sussa voimakkaimmin muistoja ?
10. Parasta suomalaisuudessa ?
11. Mitä on parhainta ja huonointa blogissani ?


HAASTAN LIUDAN LUKIJOITANI : 


Sara-Sofia 
 Enski L 
Ella 
Minka 
Talli Elämää 
Ida V.  
Leana 
Emilia Räisänen 
Heidi Tuurala 
Jonna 
Erjuska 

 
NYT EEKU VUA HAASTETTA RUSTAAMAAN! 

<3  Henna



6 kommenttia:

  1. Ihana kuulla, etten mä oo ainoa kusellaramppaaja :D Varsinkin nyt, kun mun verensokeritasapaino on ollut parempi ja aineenvaihdunta pelittää, oon välillä ihan toivoton.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo voin vaan kuvitella ja täältä saat kunnon empatiat ! :D ihan kauheeta välillä ja hävettää kun koko ajan ramppaan vessassa :)

      Poista
  2. voi ei <3 mäkin olin hanstingsissä työssäopissa, ja rakastuin siihen paikkaan ihan valtavasti <3 lähtisin koska vain takasin!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä ihana paikka, kiva olis käydä siellä joskus fiilistelemässä menneitä <3

      Poista